Vasari’den Bir Not: Da Vinci’yi Bulun!

1336

Yaklaşık 500 sene kadar önce, gizemi bu gün dahi netliğe kavuşturulamamış olan bir düğüm daha belirdi; tarihin bir labirenti andıran yollarında. Hikâyenin başrolü; bir başka esrarengiz eseri tanıdığımız Leonardo Da Vinci’ye ait. Bilirsiniz Leonardo’yu Da Vinci yapan şey; Mona Lisa’dır. Pek çok kaynak onu bir sanat dâhisi ya da çok yönlü bir bilim adamı olarak lanse eder. Bu görüşün yanlış olduğunu ifade edebilmek oldukça güç. Zira eskiz defterleri insan anatomisinden, uçuş mekaniklerine kadar pek çok birçok alanda Vinci’nin ufuk çizgisi bulunmayan hayal gücüne ve ustalaşmış çizim yeteneğine ışık tutuyor. Fakat konu şu ki; tüm bu dâhilik fışkıran karalamalar; ancak Mona Lisa’ya yönelik esrarengiz teorilerin ortaya atılmasıyla insanların dikkatini çekmeye başlıyor. Lisa’nın kim olduğu, gözlerinde yazan harflerin ne anlama geldiği, arkadaki 77 rakamının neyin simgesi olduğu gibi halen sır perdesinin tamamının aralanamadığı sorular; Vinci’nin düşünce sistematiğini daha niteliksel olarak araştırmayı zorunlu kılıyor.

Fakat Da Vinci’nin her an yanında beliren Mona Lisa parantezinden sıkılanlar da yok değil. Evet, Lisa pek çok yönden incelendiğinde; bir eşine daha rastlanılmayacağını her şekilde dile getiren bir eser. Fakat Vinci sadece bu tablodan ibaret değil. İtalyan sanat araştırmacısı olan Maurizio Seracini de muhtemelen böyle düşünenlerden biri olacak ki; Leonardo’nun Anghiari Savaşı adlı eserini gün yüzüne çıkartabilmek için tam 30 senesini ortaya koymuş. Karşılığında aldığı sonuç ise Seracini için olduğu kadar tüm sanat ve tarih dünyası için de oldukça heyecan verici!

Hikâye Nasıl Başladı?

1440 senesi Floransa ile Milano arasında gerçekleşen Anghiari Savaşı’na ev sahipliği yaptı. Floransalılar; asırlar boyu gurur ve saygıyla anmak isteyecekleri önemli bir zafer kazanmışlardı. Kazanılan zaferi ölümsüzleştirmek ise; Leonardo’ya düşüyordu. Ünlü ressamın tuval olarak kullanacağı alan ise; inşası 1314 senesinde tamamlanan Singronia Sarayı’nın toplantı odasındaki duvardır. Vinci yüklü bir meblağ karşılığında almış olduğu bu işe 1483 senesinde başladı. Bu noktada ise olayın seyredişi ile ilgili olarak ortaya atılan iki teori mevcut.

İlki Leonardo’nun Anghiari Savaşı freskine başladıktan 3 sene kadar sonra, çalışmalarını daha önce yarım bırakmış olduğu eseri; “Kayalıklar Madonnası” üzerinde yoğunlaştırarak diğer çalışmasını ihmal etmiş ve sonucunda kendisine dava açılmıştır. Davaya katılmak için sürekli olarak Milano’ya gitmek durumunda kalan Vinci yine de 1504 senesinde başlamış olduğu freskin taslağını tamamlar. Fakat bu sırada dönemin Fransa Kralı olan XII. Louis; kendisini Milano’ya çağırır. Leonardo; taslağını tamamlamış olduğu bu freski her ne kadar devam ettirmek istese de; Milano ile Floransa arasında mekik dokurken koşullar buna izin vermedi ve eseri yarım kaldı. Bu sırada İtalyan ressam Giorgio Vasari’den Vinci’nin yarım kalan freskinin üzerine yenisi yapması istenildi.

Diğer teori ise; Leonardo’nun freske başlamasının ardından meydana gelen siyasal nedenler doğrultusunda yönetim işleyişinin değişim gösterdiği ve işin kendisinden alınarak Vasari’ye verildiği yönünde.

Ortaya atılan iki düşüncenin de birleştiği yol aynı kapıda kesişiyor. Fakat bu noktada Giorgio Vasari tarihe mal olan bir nezaket göstererek; Vinci’nin eserinin sildirilmesini istemiyor. Bunu yerine freskin üstüne yeni bir duvar ördürerek; kendi eseri için zarifçe yer açıyor. Hatta duvarın en üstüne Cerca Trova (Ararsan Bulursun) şeklinde bir not düşerek adeta meslektaşına selam ediyor. Kim bilir belki de Vinci’nin eserine nasıl ulaşabileceğimiz konusunda bize ipucu veriyor…

Aradık, Peki Bulduk Mu?

Aslına bakılırsa henüz “İşte Da Vinci’nin kayıp eseri!” şeklide sunulabilecek olan bir olgu mevcut değil. Fakat konuyla ilgili olarak hayli araştırma ve uygulama projesi işleme geçirildi. Bu uğurda 30 senesini ortaya koyan Maurizio Seracini ve ekibi; radar teknolojisi kullanarak; Vasari’nin freskinin bulunduğu duvar ile önceki taş duvar arasında bir hava boşluğuna rastladı. Bu önemli gelişme sonucunda ekip; Vasari’nin resmetmiş olduğu Marciano Savaşı adlı eserin çatlamış ve restore edilmiş olan yerlerinden toplamda 7 adet delik açılarak laparoskopi yöntemi ile arka duvara kameralar gönderildi. Vasari’nin Cerca Trova notunu düştüğü alanın tam altında organik boya malzemesine rastlanılması tesadüf kavramı ile tanımlanmamalı öyle değil mi?

 

Bir Cevap Yazın